Щодо проходження альтернативної служби у Лисичанську

Організаційно-правові засади альтернативної (невійськової) служби (далі — альтернативна служба) визначено Законом України «Про альтернативну (невійськову) службу» від 12.12.1991р. № 1975-XII.

Альтернативну службу запроваджено замість проходження строкової військової служби. Право на таку службу мають громадяни України, якщо виконання військового обов`язку суперечить їхнім релігійним переконанням і ці громадяни належать до діючих згідно з законодавством України релігійних організацій, віровчення яких не допускає користування зброєю. До таких релігійних організацій належать: Адвентисти-реформисти, Адвентисти сьомого дня, Євангельські християни, Євангельські християни-баптисти, Покутники, Свідки Єгови, Харизматичні християнські церкви (та церкви, прирівнені до них згідно із зареєстрованими статутами), Християни віри євангельської (та церкви, прирівнені до них згідно із зареєстрованими статутами), Християни євангельської віри, Товариство Свідомості Крішни.

Для вирішення питань проходження громадянами альтернативної служби утворена і діє міська комісія у справах альтернативної служби, яку очолює заступник міського голови Головньов М.С.

Засідання міської комісії проводяться в міру потреби. Комісія розглядає заяви громадян про направлення на альтернативну службу, про зміну місця проходження служби, визначає робочі місця для проходження альтернативної служби на підприємствах, в установах та організаціях, перелік яких затверджено рішенням виконкому, здійснює інші повноваження відповідно до законодавчих, нормативно-правових актів, що регулюють питання альтернативної служби. Всього в 2011 році проведено 4 засідання комісії.

Станом на 1 січня 2012 року альтернативну службу в м. Лисичанську на комунальних підприємствах діяльність яких пов`язана з житлово-комунальним господарством, проходять 3 юнака.

Діючим законодавством передбачено, що для вирішення питання про направлення на альтернативну службу громадянин повинен особисто подати мотивовану письмову заяву до комісії (за місцем проживання) не пізніше ніж за два календарні місяці до початку встановленого законодавством періоду призову на строкову військову службу. Порушення зазначеного терміну розглядається як підстава для відмови у направлені на альтернативну службу.

До заяви додаються документи, що підтверджуть істинність релігійних переконань, копія документа про освіту, довідка про склад сім`ї та довідка з місця роботи або навчання. Заява приймається за наявності паспорта, відсутність якого є підставою для відмови у прийнятті заяви.

Згідно зі ст. 5 Закону № 1975 проходять альтернативну службу громадяни на підприємствах державної або комунальної власності, діяльність яких у першу чергу пов`язана із соціальним захистом населення, охороною здоров`я, захистом довкілля, будівництвом, житлово-комунальним та сільським господарством, а також у патронажній службі в організаціях Товариства Червоного Хреста України.

Строк альтернативної служби у півтора раза перевищує строк військової служби і починаючи з осіннього призову 2004 року становить 18 місяців, а для осіб, які мають повну вищу освіту, тобто закінчили вищі заклади освіти III та IV рівня акредитації (інститут, консерваторію, академію, університет з освітньо-кваліфікаційним рівнем спеціаліста або магістра), — 13,5 місяців.

Необхідно враховувати, що «альтернативник» не просто працює, а проходить альтернативну службу. Трудові відносини між ним та роботодавцем регулюються законодавством про працю з урахуванням відповідних положень законодавства про альтернативну службу. Зокрема, тривалість щорічної відпустки становить 15 календарних днів (надається після відпрацьованих 11 календарних місяців), до строку альтернативної служби не зараховуються час відпустки у зв`язку з навчанням у середніх або вищих закладах освіти з вечірньою або заочною формою навчання, тощо.

Додаткову інформацію з питань альтернативної служби можна отримати в управлінні праці та соціального захисту населення за адресою: вул. Маліновського, 22а, каб.25, тел.73553.

Начальник УПСЗН О.А. Єздакова