Пам'ятка для споживачів, які мають намір користуватися послугами Інтернет магазину
- Захист прав споживачів
- 01.02.2019
Протягом останнього часу до міської ради надходять звернення громадян-споживачів щодо порушення суб’єктами господарювання їх прав при реалізації продукції на замовлення, яка здійснюється поза торгівельними чи офісними приміщеннями, та укладенні договорів щодо продажу товарів на відстані. На сьогоднішній день торгівля з використанням Інтернету є досить поширеною.
Такий спосіб купівлі товару економить наш час та надає широкий вибір товару. Але багато з нас не замислюються над тим, яку інформацію про магазин та які документи про товар необхідно вимагати від продавців Інтернет — магазинів при здійснені купівлі — продажу.
Відносини, що виникають між покупцем і продавцем товарів, робіт та послуг в Інтернеті не відрізняються від традиційних правил купівлі-продажу і регулюються, зокрема Законом України «Про захист прав споживачів» (далі — Закон).
Купівлю — продаж товарів в Інтернеті ст.1 Закону відносить до договорів, укладених на відстані. Це договір, укладений продавцем зі споживачем за допомогою засобів дистанційного зв’язку, до яких належать телекомунікаційні мережі, поштовий зв’язок, телебачення та інформаційні мережі, зокрема Інтернет.
Оскільки споживач не має можливості ознайомитися з товаром безпосередньо, Закон встановлює особливі вимоги до продавця під час надання інформації про товар і додаткові права споживача, визначає обсяг інформації, який обов’язково має бути доведений споживачу до моменту замовлення товару (ч. 2 ст. 13 Закону). Перед покупкою товару в Інтернеті необхідно звернути увагу на наявність на сайті Інтернет — магазину інформації про:
-
— найменування продавця, його місцезнаходження та порядок прийняття претензій;
-
— основні характеристики продукції;
-
— ціну, включаючи плату за доставку та умови оплати;
-
— гарантійні зобов’язання та інші послуги, пов’язані з утриманням чи ремонтом продукції;
-
— інші умови поставки або виконання договору;
-
— мінімальну тривалість договору, якщо він передбачає періодичні поставки продукції або послуг;
-
— вартість телекомунікаційних послуг, якщо вона відрізняється від граничного тарифу;
-
— період прийняття пропозицій;
-
— порядок розірвання договору.
Факт надання інформації повинен бути підтверджений письмово або за допомогою електронного повідомлення. Інформація, підтверджена таким чином, не може бути змінена продавцем (виконавцем) в односторонньому порядку (ч. 3 ст. 13 Закону).
Споживач має право розірвати укладений на відстані договір шляхом повідомлення продавця (виконавця) про це протягом чотирнадцяти днів з моменту підтвердження інформації або з моменту одержання товару чи першої поставки товару (ч.4 ст.13 Закону).
Якщо інше не передбачено договором, продавець повинен поставити товар протягом прийнятного строку, але не пізніше 30 днів з моменту одержання згоди споживача на укладання договору (ч. 6 ст. 13 Закону). Договір купівлі — продажу оформлюється шляхом оформлення замовлення і виставлянням рахунку, який може бути сплачений по різному: готівкою на складі або кур’єру, передплата, оплата товару після отримання товару.
Останнім часом збільшилась кількість ошуканих споживачів, які вирішили придбати товар в Інтернеті, де необхідно частково або повністю надати передплату. Вимоги передплати та прохання перевести гроші на мобільний телефон — це перші ознаки того, що ви маєте справу з шахраями. Найбільш безпечний варіант для споживача — банківський переказ, незважаючи на декілька відсотків банківської комісії, в разі виникнення проблем із магазином, у вас буде документ про перерахунок коштів або оплата товару після отримання, Ви дивитесь на товар, якщо це те, що Ви замовили, оплачуєте.
Під час доставки товару продавець повинен надати покупцю розрахунковий документ встановленої форми (ним може бути фіскальний касовий чек, товарний чек, розрахункова квитанція, тощо), що засвідчує факт купівлі із позначенням дати продажу.
Крім того, до товару, який підлягає гарантійному обслуговуванню повинні додати документ (паспорт, талон, тощо), у якому виробник зазначає гарантійний строк на свою продукцію.
У разі ненадання документів або не підтвердження інформації споживач повідомляє продавця (виконавця) про недійсність договору. Продавець (виконавець) протягом тридцяти днів з моменту одержання такого повідомлення повинен повернути споживачеві одержані кошти та відшкодувати витрати, понесені споживачем у зв’язку з поверненням товару (ч. 6 ст. 12 Закону). Для здійснення права на розірвання договору споживач повинен зберігати одержану продукцію у незміненому стані (ч. 7 ст. 12 Закону).
Однак, повернути товар, який не сподобався, вдається не завжди.
Хочеться дати пораду споживачам, щоб убезпечити себе від невдалої покупки в Інтернет — магазині, зберегти кошти та нерви, звертайте увагу на наявність на сайті інформації, передбаченої статтею 13 Закону, зокрема найменування та місцезнаходження продавця. У разі їх відсутності варто взагалі відмовитися від придбання товару в Інтернет — магазині. Стосовно місцезнаходження продавця слід мати на увазі, що адреси, які вказуються у накладних, згідно з якими споживач отримує замовлений товар, це зазвичай адреси, за якими розташовуються поштові відділення або відділення підприємства, що надає послуги з доставки відправлення. В силу вседозволеності, скритності і надмірної довірливості користувачів шахрайство в Інтернеті найнебезпечніше і важко розкриваємий злочин.
Якщо документи купівлі-продажу у Вас є і Ви стали жертвою недобросовісного продавця, звертайтеся до Головного управління Держпродспоживслужби у Луганській області (м. Сєвєродонецьк, вул. Пивоварова, 2) або до відділу звернень Лисичанської міської ради (м. Лисичанськ, вул. Грушевського, 8) з письмовим зверненням, долучивши до нього усі необхідні документи.
Відділ розвитку споживчого ринку управління економіки