Порядок пред'явлення претензій у разі невдалої покупки або неякісного виконання замовлення
- Захист прав споживачів
- 29.01.2020
Споживач завжди правий! Цю фразу ми часто чуємо. Але чи вірна така позиція? Ринок — це взаємовідносини сторін. І у обох сторін цих відносин є як права, так і обов’язки. Тільки в тому випадку, коли споживач виконує свої обов’язки, він може наполягати на дотриманні його законних прав.
На сьогоднішній день Закон України «Про захист прав споживачів» визначає не лише права, а й обов’язки споживача. У ст. 4 «Обов’язки споживача» зазначено, що споживач зобов’язаний:
1) перед початком експлуатації товару уважно ознайомитися з правилами експлуатації, викладеними в наданій виробником (продавцем, виконавцем) документації на товар;
2) в разі необхідності роз’яснення умов та правил використання товару — до початку використання товару звернутися за роз’ясненнями до продавця (виробника, виконавця) або до іншої вказаної в експлуатаційній документації особи, що виконує їх функції;
3) користуватися товаром згідно з його цільовим призначенням та дотримуватися умов (вимог, норм, правил), встановлених виробником товару (виконавцем) в експлуатаційній документації;
4) з метою запобігання негативним для споживача наслідкам використання товару — застосовувати передбачені виробником в товарі засоби безпеки з дотриманням передбачених експлуатаційною документацією спеціальних правил, а в разі відсутності таких правил в документації — дотримуватися звичайних розумних заходів безпеки, встановлених для товарів такого роду.
Тому, якщо продавець, виробник (підприємство, що задовольняє вимоги споживача) доведуть, що недоліки товару виникли внаслідок порушення споживачем правил користування товаром або його зберігання, то в цьому випадку вимоги споживача не підлягають задоволенню.
Пред’являючи свої вимоги щодо якості товару, необхідно, в першу чергу, пересвідчитись, а чи всі вимоги щодо правил користування товаром були дотриманні з Вашого боку. Якщо так, то тільки в цьому випадку споживач має право пред’являти претензії.
Відповідно до Закону України «Про захист прав споживачів» вимоги споживача пред’являються на вибір споживача продавцеві за місцем купівлі товару, виробникові або підприємству, що задовольняє ці вимоги за місцезнаходженням споживача. Тому коли ви звертаєтесь до продавця або виконавця з питання виходу з ладу товару або неякісно виконаної послуги і чуєте у відповідь: «Звертайтесь до виробника продукції чи сервісного центру», пам’ятайте, що маєте право вимагати дотримання ваших прав, в першу чергу — від продавця, а вже потім, якщо закінчилась гарантія на товар або роботу, до інших інстанцій.
По — друге, завжди необхідно зберігати документи, що підтверджують факт купівлі-продажу. Це можуть бути договори, квитанції, чеки, акти виконаних робіт, рецепти і т.п. З документів, які ви маєте у паперовому вигляді, слід обов’язково зробити ксерокопії.
Купуючи товар або замовляючи будь-яку послугу, не вірте продавцеві, що відмовляє вам видати чек, мотивуючи спрощеною системою оподаткування або іншими причинами. В діючих законах та правилах відсутня підстава для відмови вам у видачі таких документів. Якщо підприємець не видає вам чек або інший розрахунковий документ, вимагайте його видачу самостійно. Однак, якщо ця відмова є категоричною — відмовтесь і ви від покупки в нього товару або замовлення послуги.
Чому це так важливо? Законом України «Про захист прав споживачів» визначено, що всі вимоги споживача розглядаються після пред’явлення споживачем розрахункового документа, а щодо товарів, на які встановлено гарантійний строк, — технічного паспорта чи іншого документа, що його замінює, з позначкою про дату продажу. Не маючи в своєму розпорядженні таких документів, ви самостійно і свідомо позбавляєте себе права на державний захист.
Наступним кроком пред’явлення претензії є її безпосереднє написання. Споживачеві слід взяти за правило: всі претензії необхідно оформлювати виключно письмово. І в даному випадку неважливо, чи придбали ви побутову техніку, мобільний телефон, взуття, одяг, автомобіль тощо, чи замовили виготовлення меблів, пам’ятників, метало пластикових вікон та інших виробів. І також неважливо, чи це є стаціонарний об’єкт продажу (надання послуг), чи є ринок.
Претензія обов’язково повинна бути оформлена в двох екземплярах. Один з екземплярів претензії залишається у продавця (виконавця), а другий екземпляр реєструється (тобто вказується дата пред’явлення, номер реєстрації, особа, що прийняла претензію) і залишається у споживача. Якщо підприємець відмовляється приймати та реєструвати претензію, то даний екземпляр претензії направляється рекомендованим листом з повідомленням за місцем здійснення підприємницької діяльності або за місцем його реєстрації.
Запам’ятайте: оригінали розрахункових документів, договорів, квитанцій тощо залишаються у вас, а копії направляються разом з одним екземпляром суб’єкту.
Дотримуючись таких нескладних правил споживач може бути впевненим, що його права будуть захищені.
Відділ споживчого ринку Лисичанської міської ради