Про результати роботи відділу споживчого ринку Лисичанської міської ради з питань захисту прав споживачів за I півріччя 2019 року

Одним із завдань відділу споживчого ринку є забезпечення всебічного розгляду звернень громадян, виконання Законів України «Про захист прав споживачів» та «Про звернення громадян», консультування громадян з питань захисту прав споживачів у сфері торгівлі та побутового обслуговування населення, попередження правопорушень у сфері захисту прав споживачів, поширення споживчих знань серед населення міста.

У I півріччі 2019 року до відділу споживчого ринку Лисичанської міської ради надійшло: 64 звернення від громадян з питань захисту прав споживачів, з них 42 — усних та 22 — письмових. Від загальної кількості отриманих письмових звернень: 15 — подані особисто, 2 — отримано під час особистого прийому, 4 — звернення на гарячу лінію, 1 — колективне звернення.

Аналіз письмових звернень громадян свідчить про те, що споживачі звертаються з наступних проблем:

  • — порушення правил торговельного обслуговування (36,4%);
  • — якість непродовольчих товарів (27,3%);
  • — якість наданих послуг (виконаних робіт) (9,1%);
  • — несанкціонована торгівля (9,1%);
  • — інші питання (18,1%).

За результатами розгляду письмових звернень понад 62% порушених у зверненнях питань вирішено на користь споживача. Повернуто коштів за неякісні товари на суму — 9497 грн., виконано ремонт на суму — 16200 грн.

У інших випадках, коли питання не вирішується відділом, кожному споживачу надається письмове роз’яснення та рекомендації щодо можливості звернутися до суду за захистом своїх прав відповідно до статті 22 Закону України «Про захист прав споживачів».

За усними зверненнями було надано 42 консультації мешканцям міста, у тому числі в складанні заяв — претензій щодо поновлення порушених прав споживача, та повернуто грошових коштів за неякісні товари у сумі 5100 грн. Найчастіше споживачами порушувались питання щодо:

— розірвання договорів купівлі — продажу товарів у зв’язку з виявленням недоліків чи істотних недоліків у товарах, їх обміну на якісні або повернення коштів;

— отримання неякісних побутових, ремонтно-будівельних та інших послуг, невиконання робіт у визначені терміни.

У результаті проведення активної роз’яснювальної та просвітницької роботи серед споживачів та підприємців кількість звернень до відділу у порівнянні з аналогічним періодом 2018 року зменшилась на 19%, що свідчить про дієвість заходів, які проводяться відділом споживчого ринку для підвищення обізнаності споживачів та відповідальності суб’єктів господарювання.

Протягом звітного періоду на підставі звернень громадян було проведено 10 позапланових обстежень об’єктів торгівлі. За результатами обстежень суб’єктам господарювання було надано приписи про усунення порушень правил торговельного обслуговування на ринку споживчих товарів та законодавства щодо захисту прав споживачів, підготовлені та направлені до контролюючих органів листи щодо прийняття відповідних заходів реагування до порушників діючого законодавства України.

Для упередження причин, які сприяють порушенню прав громадян, як споживачів, підвищення їх правової обізнаності та формування навиків компетентної поведінки у взаємовідносинах із суб’єктами господарювання при придбанні неякісних товарів та отриманні послуг відділом споживчого ринку проводиться робота серед споживачів шляхом висвітлювання на офіційному сайті Лисичанської міської ради вимог діючого законодавства, аналізу звернень громадян та шляхів вирішення проблемних питань. Так, протягом півріччя розміщено 12 статей, а саме «Пам’ятка для споживачів, які мають намір користуватися послугами Інтернет магазину», «За яких умов можливо повернути ліки до аптеки», «Захисти свої права під час вибору взуття» та інші.

В рамках реалізації Концепції державної політики у сфері захисту прав споживачів та на виконання Плану заходів з реалізації Концепції державної політики у сфері захисту прав споживачів протягом півріччя спеціалісти відділу споживчого ринку приймали участь у робочих зустрічах щодо роботи консультаційно—інформаційної служби «гаряча лінія» зі спеціалістами управління захисту прав споживачів Головного управління Держпродспоживслужби в Луганській області.

Для підвищення рівня довіри громадян до державної системи захисту споживачів, недопущення та зменшення кількості порушень прав споживачів, підвищення рівня освіти та поінформованості населення щодо споживчих прав та механізмів їх захисту започатковано проведення спільних заходів на базі торговельних центрів міста. Так, у травні місяці поточного року відбулася зустріч з суб’єктами господарювання та відвідувачами торгівельного центру «Лимон», на якій були надані ґрунтовні відповіді та консультації щодо дотримання вимог статей 7, 8, 9, Закону України «Про захист прав споживачів». Проведення подібних зустрічей в інших торговельних центрах міста планується і надалі, що сприятиме підвищенню ефективності роботи з питань захисту прав споживачів.

Відділ споживчого ринку Лисичанської міської ради