Щодо виконання делегованих повноважень з контролю за дотриманням правил торговельного та побутового обслуговування населення, законодавства щодо захисту прав споживачів підприємствами торгівлі, ресторанного господарства та побутового обслуговува

З метою покращення торговельного і побутового обслуговування населення, в межах реалізації повноважень відповідно до ст. 30 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», посадовими особами відділу розвитку споживчого ринку управління економіки протягом 2016 року було проведено 59 обстежень, з них 20 планових та 39 позапланових обстежень суб’єктів господарювання на предмет дотримання законодавства про захист прав споживачів, правил торговельного обслуговування.

Найбільш типові недоліки: відсутність вивісок та табличок про режим роботи, недотримання періодичності повірок ваговимірювальних засобів, відсутність контрольних ваг, книг відгуків та пропозицій, куточка покупця, недодержання умов реалізації продовольчих товарів, реалізація товарів без відповідних супровідних документів що засвідчують якість та безпеку, тощо. Більшість суб’єктів господарювання своєчасно усувають виявлені у ході обстеження порушення вимог законодавства. Однак, за невиконання приписів щодо усунення виявлених порушень та порушень правил торгівлі на ринках складено 16 протоколів за ст.155, 159 КУАП, сума штрафів склала 765 грн.

Головною метою проведення відповідних заходів з обстеження об’єктів торгівлі, ресторанного господарства, ринків міста є надання необхідної практичної та методичної допомоги, консультацій спрямованих на попередження правопорушень законодавства України в сфері торгівлі та захисту прав споживачів.

З метою забезпечення прав споживачів на належну якість та безпеку продукції та обслуговування пріоритетними напрямками роботи є розгляд звернень громадян і консультування їх з питань захисту прав споживачів, забезпечення в межах повноважень контролю за дотриманням суб’єктами господарювання вимог законодавства про захист прав споживачів. Так протягом 2016 року було розглянуто 96 письмових звернень громадян. Питання які були зазначені у зверненнях громадян стосувалися придбання неякісних товарів, відмовив повернені коштів або обміну неякісного товару, порушення правил торгівлі, неякісне виконання послуг, неналежний рівень обслуговування, тощо. Всі звернення опрацьовані вчасно, заявникам надано роз’яснення вимог Законів України «Про захист прав споживачів». Більшість питань вирішено на користь споживачів, зокрема повернуто грошових коштів на суму 17,72 тис. грн., проведено заміну товарів на якісний, у інших випадках надано роз’яснення відповідно до норм чинного законодавства України. Однак є проблеми, які ускладнюють розгляд звернення громадян — це відсутність документів, що засвідчують факт купівлі (замовлення) продукції, послуги, відсутність чітких договірних відносин між споживачами та виконавцями робіт (послуг), неможливість визначити місцезнаходження суб’єкта та інші.

Крім того, з метою запобігання реалізації неякісних, небезпечних для життя людей продуктів харчування спільно з правоохоронними та контролюючими органами здійснювались заходи з недопущення та ліквідації місць несанкціонованої торгівлі на вулицях міста. Так, протягом 2016 року було проведено 31 рейд, під час яких управлінням економіки на порушників складено 43 протоколи про адміністративні правопорушення за ст. 152 КУАП, сума штрафних санкцій склала 18,190 тис. грн. Співробітниками поліції складено 35 протоколів про адміністративні правопорушення за ст. 152 КУАП та 4 протоколи за ст.160 КУАП.

З урахуванням проблемних питань активізована робота з попередження надходження на споживчий ринок міста неякісної та небезпечної продукції, дотримання суб’єктами господарювання правил торгівлі та надання послуг та недопущення порушень прав споживачів та їх інтересів.

Начальник управління економіки О.М. Некрасов