Аналіз звернень громадян з питань порушення прав споживачів за 9 місяців 2018 року

Аналіз звернень споживачів
29.10.2018

Одним з пріоритетних напрямків роботи відділу розвитку споживчого ринку управління економіки Лисичанської міської ради є розгляд звернень громадян і консультування їх з питань захисту прав споживачів, забезпечення в межах повноважень, наданих органам місцевого самоврядування, контролю за дотриманням суб’єктами господарювання вимог законодавства про захист прав споживачів, поширення споживчих знань серед населення міста.

За 9 місяців 2018 року до відділу розвитку споживчого ринку управління економіки Лисичанської міської ради надійшло: 130 звернень громадян з питань захисту прав споживачів, з них 47 — письмових. Від загальної кількості отриманих письмових звернень: 6 — отримано під час особистого прийому, 28 — подані особисто, 10 — звернення на гарячу лінію, 1 — депутатський запит, 2 — колективні звернення.

Усі звернення, які надійшли до відділу, розглянуті в межах чинного законодавства та про результати їх розгляду повідомлено заявників. Опрацювання та розгляд звернень здійснювались своєчасно, без порушень.

Аналіз письмових звернень громадян з питань захисту прав споживачів свідчить про те, що споживачі звертаються з питань:

— якості непродовольчих товарів (50,0%);

— якості наданих послуг (виконаних робіт) (43,0%);

— якості продовольчих товарів (7,0%).

Більшість питань вирішено на користь споживача (понад 67%), у інших випадках надані роз’яснення норм чинного законодавства України. Повернуто коштів за неякісні товари та надані послуги на суму — 10 151,77 грн., здійснено обмін товару на якісний на суму — 2 019,0 грн., виконано ремонт на суму — 16 100,0 грн.

За усними зверненнями було надано 83 консультації мешканцям міста та повернуто грошових коштів за неякісні товари у сумі — 3 175,5 грн. Найчастіше споживачами порушувались питання щодо:

— розірвання договорів купівлі — продажу товарів у зв’язку з виявленням недоліків чи істотних недоліків у товарах, їх обміну на якісні або повернення коштів;

— порушення умов договорів з надання побутових послуг (установки склопакетів, утеплення будинків);

— купівлі товарів за Інтернетом;

— порушення правил торговельного обслуговування населення.

Однак, є проблемні питання, які ускладнюють розгляд звернень громадян. Це відсутність у споживачів розрахункових документів, що засвідчують факт купівлі (замовлення) продукції, відсутність чітких договірних відносин між споживачем та виконавцем робіт (послуг), неможливість визначити місцезнаходження суб’єкта господарювання.

Є випадки, коли мешканці міста, а це в основному люди похилого віку, потерпають від дій шахраїв, купуючи товари за рекламою по телебаченню, Інтернету, за об’явами, тощо.

Однією із причин виникнення конфліктних ситуацій є недостатній рівень правової обізнаності норм законодавства як громадян — споживачів, так і суб’єктів господарювання.

Протягом 9 місяців 2018 року відділом розвитку споживчого ринку управління економіки було організовано та проведено 3 наради за участі органів виконавчої влади, правоохоронних органів та суб’єктів господарювання, які здійснюють діяльність у сфері торгівлі та ресторанного господарства. Спеціалісти управління захисту прав споживачів Головного управління Держпродспоживслужби в Луганській області та Лисичанської міської ради в ході спільних нарад, які відбуваються на постійній основі обмінюються досвідом роботи у розгляді звернень споживачів, що в подальшому сприятиме підвищенню ефективності роботи з питань захисту прав споживачів.

Також з метою підвищення рівня просвіти та поінформованості громадян щодо їх споживчих прав та механізмів їхнього захисту надаються консультації та роз’яснення щодо прав споживачів, розміщуються матеріали на постійно діючій сторінці «захист прав споживачів» офіційного сайту Лисичанської міської ради питань про стан захисту прав споживачів міста, надається допомога в складанні претензій до суб’єктів господарювання, виявлення умов договорів між громадянами та виконавцями робіт (послуг), що обмежують права споживача, тощо.

Відділ розвитку споживчого ринку управління економіки