В Україні почали діяти нові правила маркування харчових продуктів

Захист прав споживачів
09.08.2019

З 6 серпня 2019 року вступила в силу основна частина положень Закону України «Про інформацію для споживачів щодо харчових продуктів», яким встановлюються загальні принципи та вимоги щодо інформації про харчові продукти, зокрема, стосовно їх маркування, а також обов’язки операторів ринку стосовно доведення цих даних до споживачів.

Вимоги нового закону поширюватимуться не тільки на виробників харчових продуктів на всіх етапах виробництва та обігу, але і на харчові продукти, що призначені для кінцевого споживача, зокрема такі, що реалізуються у закладах ресторанного господарства.

Відповідно до вимог Закону України інформація про харчовий продукт має бути точною, достовірною та зрозумілою для споживача та не повинна вводити в оману стосовно характеристик, властивостей, складу харчових продуктів.

Оператори ринку мають обов’язково зазначати інформацію про наявність речовин, які спричинюють алергічні реакції або непереносимість, наявність ГМО, розморожування або піддавання харчових продуктів іонізуючому випромінюванню, тощо. Зокрема, виробники вже не зможуть писати склад продукту дрібним шрифтом (шрифт буде збільшено), а також будуть зобов’язані окремо виділяти у складі алергени.

Також стаття 18 Закону України роз’яснює, яким чином зазначаються мінімальні терміни придатності, зокрема фразами «краще спожити до...», «краще спожити до кінця...»; і у чому їх відмінність від фрази «вжити до...».

Основна ідея такого підходу полягає в тому, що на ринку існують швидкопсувні та більш небезпечні з точки зору мікробіології продукти, для яких має бути зазначена дата «вжити до». Така позначка інформуватиме про те, що на наступний за цією датою день продукт може ставати небезпечним (наприклад, сире або охолоджене м`ясо, сира риба, яйця)".

Оператори ринку харчових продуктів, які винні у порушенні вимог цього закону, несуть відповідальність у межах діяльності, яку вони проводять.

За надання неточної, недостовірної інформації про продукт, зміну оператором ринку інформації про нього передбачено накладення штрафу на юридичних осіб у розмірі 15 мінімальних заробітних плат, а на фізичних осіб-підприємців — у розмірі 10 мінімальних зарплат. За введення споживачів в оману щодо речовин і харчових продуктів, що викликають алергічні реакції або непереносимість штраф становить 30 мінімальних заробітних плат для юридичних осіб і 20 — для фізичних осіб-підприємців.

Шановні споживачі та суб’єкти господарювання (оператори ринку), з роз’ясненнями положень даного Закону України можна ознайомитись за наступним посиланням https://www.kmu.gov.ua/ua/news/shcho-mi-yimo-novi-pravila-chitannya-etiketki-analiz-zakonu-2639-viii-pro-informaciyu-dlya-spozhivachiv-shchodo-harchovih-produktiv-blog-volodimira-lapi

Відділ споживчого ринку Лисичанської міської ради