Про хід реалізації програми житлових субсидій в опалювальний період 2016-2017 років

Про роботу структурних підрозділів
23.06.2017

Дозвольте проінформувати Вас про підсумки спільної роботи з призначення житлових субсидій в опалювальний період 2016-2017 років.

Програма житлових субсидій в Україні працює з 1995 року і є найбільш затребуваним видом державної соціальної допомоги. Протягом останніх років прийнято ряд нормативно-законодавчих актів, якими значно спрощений порядок надання населенню житлових субсидій. Зміни в законодавстві та постійне зростання цін і тарифів на житлово-комунальні послуги призвели до значного збільшення кількості сімей, які потребують державної підтримки.

У 2016 році за призначенням житлової субсидії до управління звернулося понад 25 тисяч сімей. Субсидії призначені на загальну суму 146 млн. грн., а в поточному році житлова субсидія вже нарахована на суму понад 90 млн. грн. Для порівняння: в 2015 році субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг призначені на загальну суму 54,6 млн. грн., що в 2,7 рази менше ніж в 2016 році і в 1,6 рази менше ніж за 5 місяців 2017 року.

В порівнянні з опалювальним періодом 2015-2016 років кількість господарств, які отримували субсидію в опалювальний період 2016-2017 років збільшилась на 4 тисячі.

Субсидії на придбання твердого палива та скрапленого газу отримали 313 домогосподарств на загальну суму 1 млн. 236 тис. грн., що в 4 рази перевищує суму субсидії профінансовану в 2015 році.

Для населення — житлова субсидія є вагомою державною підтримкою, а для міста — це кошти державного бюджету, які надходять до підприємств за надані житлово-комунальні послуги. Загальна сума фінансування з державного бюджету в 2016 році склала 113 млн. 221 тис. грн., а в 2017 році — 90 млн. 316 тис. грн., так:

N п/п

Найменування підприємства

Фінансування
з держбюджету в 2016 році, (із врахуванням фінансування заборгованості минулих років)
тис. грн.

Фінансування з держбюджету в 2017 році, (із врахуванням фінансування заборгованості минулих років)
тис. грн..

Всього перераховано

за 2016 — 2017 роки

1

ЖКП 1

1 965,8

701,8

2 667,6

2

ЖКП 3

1 777,8

603,0

2 380,8

3

ЖКП 5

2 130,0

923,5

3 053,5

4

ЖКП 6

346,5

315,9

662,4

5

ЖКП 8

554,8

177,6

732,4

 

Всього на ЖКП

6 774,9

2 721,8

9 496,7

6

Горгаз

70 808,7

62 055,1

132 863,8

7

Тепломережа

6 931,8

7 911,0

14 842,8

8

Водоканал

17 143,5

9 123,1

26 266,6

9

ЛЕО

10 174,4

7 869,3

18 043,7

10

ЛК АТП 032806

1 269,8

605,3

1 875,1

 

ВСЬОГО:

113 103,1

90 285,6

203 388,7

Необхідно зауважити, що станом на 1 червня 2017 року заборгованість державного бюджету місцевому бюджету за надані житлові субсидії становить понад 50 млн. грн. (50,39 млн. грн.).

З питань надання населенню житлових субсидій УПСЗН співпрацює з 16 підприємствами-надавачами житлово-комунальних послуг, з якими налагоджений електронний обмін інформацією. Налагоджена співпраця з Центром надання адміністративних послуг та іншими службами міської ради.

На виконання вимог постанови КМУ від 28 лютого 2015 р. за № 106 житлова субсидія на опалювальний період 2016-2017 років була розрахована управлінням праці та соціального захисту населення без звернень громадян — 17 тис. домогосподарств. Вперше за призначенням субсидії протягом 2016 року до управління звернулися 8,5 тис. домогосподарств.

З метою максимального наближення послуги до мешканців міста в управлінні прийом громадян проводиться без обідньої перерви і без принципу територіального розподілу. Активно використовується попередній запис на прийом, як особисто так і в телефонному режимі. Для зручності громади, заяви для призначення субсидії приймаються в ЖЕКах за місцем проживання заявників.

В УПСЗН регулярно відбуваються робочі наради із працівниками житлово-комунальних підприємств з питань прийому громадян, і у разі внесення змін в Положення про порядок призначення житлової субсидії.

Допомога і підтримка в вирішенні багатьох питань надходить безпосередньо з боку міської ради. Це матеріальне забезпечення нашого управління, координація взаємодії зі службами міської ради та комунальними підприємствами.

Для забезпечення своєчасного призначення субсидій за рішенням виконкому міської ради в 2016 році було організовано проведення громадських робіт в управлінні праці та соціального захисту населення. На створені тимчасові робочі місця в лютому і березні 2016 року було залучено 20 безробітних громадян, а в листопаді-грудні — 13 безробітних.

Враховуючи суспільну важливість питання призначення субсидії в стислі терміни, відділ соціальної допомоги працює в режимі подовженого робочого дня, подовженої робочої неділі, до роботи відділу залучаються спеціалісти інших відділів управління.

Повідомлення про призначення житлової субсидії на опалювальний період 2016-2017 років видавалися через ЖЕКи, голів вуличних комітетів, та розносилися по адресам працівниками управління. Для зручності громадян, в управлінні працює окремий кабінет з видачі повідомлень про призначення житлової субсидії.

УПСЗН протягом 2016 року та звітного періоду 2017 року було проведено широку інформаційно-роз’яснювальну роботу з питань призначення субсидій по спрощеному порядку, забезпечено постійне інформування населення через міські засоби масової інформації (ТРК «Акцент», газета «Новий путь», офіційний сайт Лисичанської міської ради).

З метою підвищення адресності надання державної допомоги, в тому числі житлової субсидії, постійно працює міська комісія з призначення усіх видів державної соціальної допомоги. Комісією приймаються рішення про призначення житлової субсидії в випадках передбачених діючим законодавством, у більшості це призначення субсидії без врахування доходів осіб, які тимчасово не проживають за місцем реєстрації. Протягом 2016 року відбулося 44 засідання комісії, на яких з питань надання житлових субсидій розглянуто 2679 заяв, в 2017 році вже відбулося 18 засідань комісії, на яких розглянуто 739 заяв.

Управління дякує за роботу всім членам комісії, до складу якої входять представники органів виконавчої влади і служб міської ради. Засідання комісії відбуваються майже кожного тижня, в деяких випадках із запрошенням заявників.

Протягом 2016 року зміна тарифів на комунальні послуги відбувалася 6 разів, а в 2017 році вже тричі. За період 2016 року, та за звітний період 2017 року здійснено 65 масових перерахунків суми субсидії: у зв’язку із зміною тарифів на електроенергію і водопостачання, зміною тарифів і норм споживання на природний газ, зміною тарифів на теплопостачання з урахуванням фактичної температури зовнішнього повітря, та надання послуг ЖЕКами не в повному обсязі.

Постановою КМУ від 8 серпня 2016 року за № 540 для надання субсидій населенню на придбання твердого палива і скрапленого газу за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам у 2016 році граничні показники вартості зросли:

на тверде паливо — з 1532,88 грн. до 2000 гривень за 1 тонну;

на скраплений газ — з 196,66 грн. до 200 гривень за один балон.

У зв’язку із підвищенням граничних показників вартості, субсидії були перераховані 229 домогосподарствам.

З питання призначення житлової субсидії протягом 2016 року и звітного періоду 2017 року до управління надійшло майже 700 звернень громадян. На кожне звернення була підготовлена і надіслана вичерпна відповідь.

Велика кількість звернень громадян на урядову гарячу лінію і до міської ради відбувається на початку опалювального сезону, так як громадяни бажають отримати повідомлення про призначення житлової субсидії в перших числах жовтня. А призначення субсидії на опалювальний період розпочинається після прийняття відповідного рішення виконкомом місцевої ради про початок опалювального сезону.

Останнім часом почастішали звернення громадян у зв’язку із зменшенням соціальних нормативів на природний газ для опалення. Так, на період 2016-2017 років норма зменшилася з 7 куб. метрів газу до 5,5 на 1 квадратний метр опалювальної площі, з урахуванням корегуючого коефіцієнту для Луганської області:

— для одно-двоповерхових будинків — 0,967;

— для 3-х і вище поверхових будинків — 0,564.

На опалювальний сезон 2017-2018 років ця норма зменшиться до 5 кубічних метрів на 1 квадратний метр опалювальної площі, з урахуванням корегуючого коефіцієнту:

для одно-двоповерхових будинків — залишиться 0,967;

для 3-х і вище поверхових будинків — зросте до 0,705.

Щодо чергових змін в призначенні житлових субсидій.

З 1 травня 2017 року, набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017 р. № 300, якою внесено низку змін до Положення про порядок надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, а саме:

— впровадження оновленої програми житлових субсидій передбачає збільшення соціальної норми для непрацездатних громадян. Якщо в помешканні проживають одна — дві непрацездатні людини, соціальна норма, за якої їм рахуватиметься розмір допомоги, збільшується з 48,87 кв.м до 75 кв.м.;

— визначено новий термін опалювального періоду для домогосподарств з індивідуальним опаленням. Якщо раніше субсидія на опалювальний сезон призначалась з 1 жовтня по 30 квітня і перераховувалась відповідно до рішення виконкому міської ради про дату початку та закінчення опалювального сезону, то у 2017–2018 рр. для користувачів централізованого опалення залишається прив’язка до відповідних рішень виконкому міської ради, а для тих, у кого індивідуальне опалення, субсидія буде нараховуватись з 16 жовтня поточного року по 15 квітня наступного року;

— змінено підхід щодо врахування доходів для призначення субсидій. До 1 травня 2017р. субсидія розраховувалась виходячи з нарахованих доходів без врахування податку з доходів фізичних осіб за попередній календарний рік. Відтепер субсидія для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг призначається виходячи із середньомісячного сукупного доходу осіб без врахування податку з доходів фізичних осіб за чотири квартали, що передують місяцю, що передує місяцю, з якого призначається субсидія.

Під час здійснення розрахунку субсидії у травні 2017 року враховуватимуться доходи за період з квітня попереднього року по березень поточного року включно.

Субсидія на придбання твердого палива призначається і надалі виходячи з розміру доходу за попередній календарний рік;

— віднині у разі отримання від організацій-надавачів житлово-комунальних послуг інформації про прострочену понад два місяці заборгованість з оплати житлово-комунальних послуг, субсидія на наступний строк не призначається. Якщо одержувач субсидії протягом двох місяців документально підтвердить сплату заборгованості або укладе договір про її реструктуризацію, субсидія буде призначена з дати закінчення дії попередньої субсидії, в іншому разі, з місяця погашення заборгованості;

— якщо отримати інформацію про доходи, необхідну для проведення автоматичного розрахунку субсидії, неможливо внаслідок помилки, виявленої в персональних даних особи під час обміну інформацією, структурний підрозділ з питань соціального захисту населення повідомляє особі про необхідність виправлення помилки і проводить розрахунок субсидії протягом десяти днів після подання особою оновлених даних та отримання інформації про доходи.

На виконання постанови КМУ від 26 квітня 2017 року № 300 в управлінні розпочата робота по прийому громадян на отримання невикористаної суми субсидії в результаті економного споживання природного газу в опалювальний період 2016-2017 років — для так званої «монетизації» субсидії. До управління надійшли списки осіб, які підлягають «монетизації» в кількості 4 тис. 647 осіб. Всіх їх необхідно запросити до управління для надання заяви та рахунку з банківської установи, на який будуть перераховуватися кошти. Для домогосподарств, які заощадили менше 100 куб. метрів газу буде перерахований фактичний залишок невикористаної суми субсидії, для домогосподарств, які заощадили 100 і більше куб. метрів газу буде перерахована сума еквівалентна вартості 100 куб. метрів газу — рівно 695,8 грн.

Субсидія з урахуванням електроопалення була призначена трьом домогосподарствам, за економне споживання електроенергії вони отримають по 174 грн. — це вартість 150 кВт електроенергії.

Розпочата робота по здійсненню розрахунку розміру субсидії на літній період для домогосподарств, які отримували субсидію у попередньому опалювальному сезоні. Перерахунок буде здійснено без особистого звернення громадян. Для цього спеціалістами управління збирається вся необхідна інформація: про склад зареєстрованих, відомості про житлово-комунальні послуги і доходи зареєстрованих осіб. Збір необхідної інформації є об’ємним та кропітким процесом.

Необхідно зауважити, що робота з призначення житлових субсидій на неопалювальний період 2017 року розпочалася лише в середині червня у зв’язку з відсутністю програмного забезпечення, в яке розробники вносили відповідні зміни. Тепер, з затримкою у місячний термін необхідно призначити житлові субсидії 22 тисячам домогосподарств з 1 травня 2017 року. З нашого боку будуть прийняті всі можливі заходи для призначення субсидії всім громадянам, які її потребують.

Начальник управління праці та соціального захисту населення О.А. Єздакова